/
/
תכנות בלוקים לעומת תכנות טקסטואלי לילדים

תכנות בלוקים לעומת תכנות טקסטואלי לילדים

לימודי תכנות לילדים יכולים להקנות מיומנויות חשובות וברמה טכנית שאיננה פוחתת מזו של מתכנתים בוגרים. אחת השאלות המרכזיות בהקשר זה, ושאנו נשאלים לא אחת על-ידי הורים, היא האם להתחיל בתכנות בלוקים (block-based programming) או בתכנות טקסטואלי (text-based programming).

בהקשר של לימוד תכנות באמצעות בלוקים, הרי שתכנות סקראצ’ הוא הידוע והפופולרי ביותר, ואנחנו מלמדים את טכניקת התכנות הזאת במסלול שלנו ללימודי תכנות במיינקראפט.

עם זאת, ברבים מן הקורסים שאנו מעבירים, הן לילדים והן לבני ובנות נוער, הרי שאנו נוקטים לא אחת בגישה המלמדת תכנות טקסטואלי רגיל, זה שגם המבוגרים משתמשים בו.

לכל אחת מהגישות יתרונות וחסרונות, וכאן נבקש להסביר קצת יותר את הנושא לעומק.

מה זה תכנות בלוקים?

תכנות בלוקים הוא גישה ויזואלית ללימוד תכנות. זהו ההסבר הפשוט ביותר.

בשיטה זו המשתמשים יוצרים תכנות ופקודות קוד על ידי חיבור בלוקים גרפיים שמייצגים קטעי קוד. כל בלוק הוא קטע קוד אחר.

Scratch כאמור היא דוגמה מופתית לכך. בסקראצ’ כל בלוק מייצג פעולה מסוימת, והחיבור בין הבלוקים מאפשר לילדים ליצור לוגיקה של תוכנה.

באופן הזה, מבינים את הדרך שבה שפות קוד ‘מדברות’, את התחביר שלהן, ומשרישים את ההיגיון שמתכנת בתחילת דרכו צריך.

היתרונות של תכנות באמצעות בלוקים

קודם כל ויזואליות ופשטות. התכנות נעשה בצורה ויזואלית, כך שקל לילדים להבין את הקשר בין פעולות שונות. אין צורך לזכור סינטקס מדויק של קוד.

בנוסף, בתכנות בלוקים, כל בלוק משתלב רק במקום שמתאים לו, כך שמצמצמים את האפשרות לשגיאות טקסטואליות, דבר שמקל מאוד על מתחילים, כל שכן על ילדים.

ואל תתנו לפשטות להטעות אתכם, גם תכנות באמצעו בלוקים מפתח חשיבה לוגית. השימוש בבלוקים עוזר לילדים להתרכז במבנה התוכנית והלוגיקה שמאחוריה, מבלי להסתבך בכתיבת קוד טקסטואלי.

ויש חסרונות?

בהחלט, אבל זה נכון לכל דבר, ועלינו להבין מה העדיף מבין השניים.

בתכנות בלוקים ישנה מוגבלות ביכולת הביטוי כל המתכנת. תכנות בלוקים הוא מוגבל יותר בהשוואה לתכנות טקסטואלי. אין בו את כל התחכומים והאפשרויות שמאפשר תכנות בשפה טקסטואלית. אנחנו מוגבלים מאוד ביכולות שלנו, ובעוד שבלימוד טכנולוגיות קוד אנו אומרים שהשמיים הם הגבול, כאן יש לנו גבולות גזרה ברורים מאוד.

ומכאן שהתכנות לא מתאים לפרויקטים מורכבים. כאשר הילדים רוצים להתקדם לפרויקטים מורכבים יותר, תכנות בלוקים עלול להפוך למגושם מדי ואינו מאפשר גמישות ביצירה.

מהסיבה הזאת, אנו נוטים שלא ללמד את טכניקות התכנות הזו בקורסים שלנו ללימודי גיימינג שמצריכים יכולות תכנות גבוהות, או לימודי הסייבר.

מהו תכנות טקסטואלי?

כשמו כן הוא.

תכנות טקסטואלי הוא הגישה הקלאסית, מה שכולנו מכירים ויודעים, גישה בה כותבים שורות קוד בשפה טקסטואלית כגון Python, Java, או JavaScript. 

הקוד נכתב בטקסט בצורה ישירה, עם סינטקס מסוים שיש לעמוד בו. כמובן בהתאם לכל שפת קוד (אם כי כדאי לדעת שישנן שפות קוד בעלות מכנה משותף, וידיעת שפת קוד אחת, מקלה מאוד על ידיעת שפת קוד אחרת).

יתרונות התכנות הטקסטואלי

תכנות טקסטואלי מקנה לתלמיד/ה שליטה מקסימלית. הוא מאפשר גמישות גבוהה ביותר, ומספק שליטה מלאה על התנהגות התוכנית, כולל שימוש באלגוריתמים מורכבים ויצירת פרויקטים מתקדמים.

ואם קראתם את מה שכתבנו למעלה 🙂 הרי שתכנות באמצעות טקסט מאפשר לנו ליישם פרויקטים מתקדמים יותר. מיומנויות תכנות טקסטואלי מאפשרות למתכנתים לפתח פרויקטים רחבי היקף במגוון תחומים – החל מבניית אתרים ועד פיתוח אפליקציות מתקדמות וכן משחקי מחשב

ובסוף, הרי שמדובר בהכנה לעולם האמיתי. בואו נודה באמצעות, תכנות באמצעות בלוקים זה נהדר, וזאת דרך להתחיל, אבל אנחנו דוגלים בלקפוץ אל המים העמוקים (וכמובן עושים זאת בשיטה הדרגתית ונכונה). תכנות טקסטואלי הוא הבסיס לשפות תכנות אמיתיות בתעשייה. מיומנות זו היא קריטית להתפתחות בהמשך הדרך עבור ילדים המתעניינים בקריירה בתכנות.

אבל בואו נהיה פייריים.. יש גם חסרונות

ילדים עלולים להיתקל בתסכול כאשר שגיאות סינטקס מונעות מהקוד לפעול כראוי. ישנה חשיבות לזכור את הכללים המדויקים של השפה הטקסטואלית.

הדרך הנכונה לעבוד עם קוד, היא לערוך אותו בהיררכיה ברורה, ובכך גם לדעת לאתר את תקלות ושגיאות הקוד שיצרנו.

וכן, צריך לומר את זה, ישנו אתגר בלמידה בהתחלה. תכנות טקסטואלי דורש התמצאות בסיסית בשפה האנגלית וביכולת לכתוב קוד בצורה מדויקת. ילדים צעירים עלולים להירתע מכך בהתחלה.

אנחנו יכולים לספר לכם שבאמצעות לימודי קוד, התלמידים והתלמידות במכללת שחקים סייבר משפרים את האנגלית שלהם, ומבלי לשים לב. מעין תוספת בונוס שכזאת שנלמדת ‘על הדרך’, ולא באופן מכוון מטרה.

במה כדאי לבחור מבין השניים?

גילאים צעירים ביסודי יכולים בהחלט להיעזר בתכנות באמצעות בלוקים. ילדים בגילאים צעירים מאוד נוטים להפיק תועלת מתכנות בלוקים בשל הפשטות והאינטואיטיביות של הממשק הוויזואלי. תכנות בלוקים מאפשר להם להתחבר לעקרונות הבסיסיים של תכנות מבלי להתעסק בקוד טקסטואלי מורכב. זאת הסיבה שאנחנו כן משלבים את הנושא הזה בתוך לימודי תכנות באמצעות מיינקראפט, שלעתים פונים גם לגילאים אלו.

לגילאים בוגרים יותר כדאי לשקול להעדיף את התכנות הטקסטואלי. למעשה ביתר קורסי התכנות שאנחנו מציעין, אין כל כך ברירה ואלו הן טכנולוגיות הקוד שנלמדות. צעד אחר צעד, נלמד להתמודד עם שגיאות סינטקס ולפתח פרויקטים מורכבים. נבין כיצד מגשרים על בעיות וסוגיות שונות בקוד. נלמד לעבוד כמו מתכנתים אמיתיים :).

ובכל שאלה והתייעצות בנושא, אנו במכללת שחקים נשמח לסייע. פנו אלינו בוואטסאפ, השאירו פניה או התקשרו.

השאירו פרטים

השאירו פרטים ויועץ לימודים ישוב אליכם בהקדם.

תפריט:

לומדים הייטק בחופש הגדול!

הטבות רישום משמעותיות לקיץ

תכנות במיינקראפט | פיי’תון התקפי | סייבר ואבטחת מידע | בינה מלאכותית | תכנות ב#C

או