/
/
מה זה מנוע גרפי למשחקי מחשב?

מה זה מנוע גרפי למשחקי מחשב?

במכללת שחקים אנו מציעים מספר קורסים לגיימינג, ובהם קורס Unity שמלמד על המנוע הגרפי המתקדם והפופולרי ביותר בעולם, וקורס פורטנייט שנסמך על מנוע גרפי שנוצר על-ידי חברת Epic Games. אבל מה זה בעצם מנוע גרפי? מה צמד המילים הללו מסמלות?

ובכן, אם אתם אוהבים לשחק במשחקי מחשב, וודאי אנו מנחשים שכבר שמעתם לא פעם אחת את המושג “מנוע גרפי”, עוד הרבה לפני שהגעתם אל המאמר הנוכחי. 

אבל מה זה בעצם מנוע גרפי? למה הוא כל כך חשוב במשחקים שאנחנו אוהבים לשחק?

מבלי להיכנס למורכבות של הדבר, החלטנו ליצור מדריך נוח למדי, פשוט ושמסביר את הדברים באופן מובן לכולם. נעורר בכם את החשק ללמוד פיתוח משחקי מחשב ולהיכנס לעולמות הגיימינג? אם כן, אז אנחנו את שלנו עשינו 🙂

מהו מנוע גרפי?

נתייחס למושג ‘מנוע גרפי’ כמעין הלב של משחק המחשב.

הוא התוכנה שמנהלת את כל מה שאנחנו רואים במשחק: הדמויות, הנופים, האפקטים המיוחדים, ואפילו התאורה והצללים.

דמיינו את המנוע הגרפי כמעין במאי קולנוע שמשתמש במצלמות, בתפאורה ובשחקנים כדי ליצור את הסצנות המדהימות שאנחנו רואים על המסך.

כל מה שמתרחש במשחק המחשב, כל מה שקורה בכל רגע נתון, הכל נובע מתוך המנוע הגרפי והיכולות שלו. ככל שהמנוע הגרפי מתקדם יותר, כך המשחק יוכל להיות למשל מציאותי יותר מבחינת הפיזיקה שלו, או מבחינת הנראות שלו.

כך למשל, ייתכן ויצא לכם לפגוש בסרטונים שמראים מנועים גרפיים מתקדמים שמאפשרים למשחקי המחשב להציג עולמות וירטואליים שכמעט ולא ניתן להבדיל בינם לבין תמונה אמיתית.

איך מנוע גרפי עובד?

כאשר מפתחים יוצרים משחק, הם לא צריכים לצייר כל תמונה ותמונה מההתחלה. במקום זאת, הם משתמשים במנוע גרפי כדי ליצור את הדמויות והעולם של המשחק. המנוע הגרפי יודע איך להפוך קוד מיוחד – כמו מתכון סודי – לגרפיקה תלת-ממדית מרשימה.

למנוע הגרפי יש כמה חלקים חשובים:

  • רינדור – עוד מושג שקרוב לוודאי שכבר נחשפתם אליו בעבר. זה התהליך שבו המנוע לוקח את המידע מהקוד והופך אותו לתמונה תלת-ממדית שאנחנו רואים על המסך. הוא עושה זאת על ידי חישוב איפה כל דבר נמצא וכמה אור וצל כל חלק מקבל.
  • פיזיקה – המנוע הגרפי גם דואג שהמשחק ירגיש אמיתי. וכמו שאמרנו קודם, ככל שהמנוע הגרפי מתקדם יותר, כך הוא גם מאפשר לנו לייצר עולמות מדויקים יותר מבחינת חוקי הפיזיקה. הוא מנהל את החוקים של איך דברים זזים, קופצים, מתנגשים ונופלים. כך למשל, אם דמות במשחק קופצת מגג בניין, המנוע דואג שהיא תיפול למטה ולא תעוף באוויר.
  • אנימציה – המנוע הגרפי מאפשר לדמויות לזוז ולהתנהג באופן טבעי. הוא אחראי על איך הדמויות הולכות, רצות, קופצות או עושות תנועות אחרות. אתם בוודאי יכולים לראות את ההתקדמות של המנועים הגרפיים במשחקי GTA, ולצערנו.. כן… אנחנו כותבים את שורות אלו כשמשחק GTA 6 עוד טרם יצא אל החנויות. לכן אנחנו לא יכולים להדגים את קפיצת המדרגה שהמשחק חווה.
  • תאורה – מנוע גרפי גם מנהל את התאורה במשחק. הוא יודע איך לגרום לאור ליפול על דמויות וחפצים בצורה שמשקפת את המיקום של השמש, הפנסים או כל מקור אור אחר במשחק.

מנועים גרפיים מוכרים

ישנם מנועים גרפיים רבים כפי שאתם וודאי יכולים לנחש, אבל בהחלט אפשר לדגום כמה שנחבים למוכרים ביותר:

Unreal Engine של אפיק גיימס הוא מנוע מאוד חזק ומפורסם. משתמשים בו גם במשחקי מחשב וגם בסרטים! הוא ידוע בגרפיקה המדהימה וביכולות הפיזיקה שלו. לכן אנחנו גם מתלהבים כל כך ללמד אותו במסגרת קורס פורטנייט שנלמד כחלק מהתוכנית הכללית יותר ללימודי תכנות במיינקראפט. למי מכם שמעוניין, נשמח להפנות אתכם למאמר שכתבנו בנושא מנוע Unreal.

Unity שגם הוא נלמד אצלנו בקורס נפרד שמוקדש כולו למנוע הגרפי הזה, נחשב למנוע גרפי נפוץ מאוד בקרב מפתחי משחקים. הוא מאפשר לפתח משחקים גם למחשב וגם לטלפונים ניידים, ומאוד ידידותי למתחילים. למי מכם שמעוניין, נשמח להפנות אתכם למידע נוסף על קורס יוניטי.

CryEngine הוא מנוע גרפי נוסף ומוכר שמציע גרפיקה מאוד מציאותית ומשתמשים בו במשחקים שדורשים המון פרטים, כמו משחקי יריות בעולם פתוח. את המנוע הגרפי הזה אנחנו לא מלמדים, אבל בהחלט שווה שנזכיר אותו. חפשו למשל את Kingdom Come: Deliverance ותוכלו למצוא שפע של דוגמאות.

ולסיכום, מנוע גרפי זה הכל!

המנוע הגרפי הוא מה שמאפשר למשחקים להיראות מציאותיים וכיפיים. בלי מנוע גרפי, המשחקים היו נראים פשוטים מאוד ולא מרשימים (ואין חיה כזאת היום).

המנועים הגרפיים עוזרים לנו לחוות עולמות פנטזיה, לנסוע בחלל, להילחם במפלצות ולבנות ערים – והכל בצורה שנראית כל כך אמיתית שזה כמעט כמו להיות שם באמת.

הוא מה שהופך את הקוד והרעיון לדמויות צבעוניות, עולמות מדהימים ואפקטים מרהיבים. לכן, בפעם הבאה שאתם משחקים במשחק האהוב עליכם, תזכרו שיש מנוע גרפי שמתאמץ ונוהם ברקע איי שם מאחורי הקלעים כדי להפוך את המשחק שלכם למהנה ומרשים.

השאירו פרטים

השאירו פרטים ויועץ לימודים ישוב אליכם בהקדם.

תפריט:

לומדים הייטק בחופש הגדול!

הטבות רישום משמעותיות לקיץ

תכנות במיינקראפט | פיי’תון התקפי | סייבר ואבטחת מידע | בינה מלאכותית | תכנות ב#C

או